Lezen in beeld maakt zelfstandig leren mogelijk. Het lesboek en werkboek bevatten niet alleen leesteksten en opdrachten, maar ook het lesdoel, de uitleg, de moeilijke woorden en de evaluatie. Ook bevat het werkboek verwijzingen naar het lesboek. Zo kunnen de kinderen die dit aankunnen, alle onderdelen van het programma zelfstandig uitvoeren.
De methode werkt met teksten in alle soorten en maten, waarbij non-fictieve teksten de basis vormen.
Ook wordt er gewerkt met nieuwsteksten, deze komen in speciaal bewerkte vorm terug in het plustakenpakket Leesstudio.
Er is geen voorkeur voor een bepaalde organisatievorm. De methode geeft de leerkracht handreikingen voor groepsgewijze preteaching voor kinderen die problemen hebben met woordenschat. Er is software voor het digibord en software om (extra) woordenschat te oefenen op de computer.
De methode in het kort:
Lesstof 32 weken en 2 breekweken
3 Basislessen, toetstaak en vervolgens herhalings- / plustaken
Een leessleutel (leesstrategie) centraal per blok, in totaal 6 evidence based sleutelstrategieën
Uitgangspunt is het zelfstandig leren
Alle ruimte voor begeleidend en samenwerkend leren
Non-fictieteksten en nieuwsteksten staan centraal
Woordenschat op maat
Heldere jaarplanning en flexibele organisatie
Extra differentiatie voor snelle en zwakke lezers
Evaluatie en toetsing na elke les, elk blok en op langere termijn
Multimediaal voor nieuws en extra opdrachten: Leesstudio
In 2019 zijn alle leerkrachtmaterialen nog beperkt leverbaar.
In 2020 zijn alle gebruiksmaterialen t.b.v. de leerlingen nog beperkt leverbaar.
De verbruiksmaterialen t.b.v. de leerlingen zijn leverbaar tot nader bericht.