Het meetinstrument is bestemd voor leerlingen in groep 7 en 8 van de basisschool. Het geeft zicht op intellectuele capaciteiten, talenten, interesses en het sociaal-emotioneel welbevinden van een leerling. Het perspectief van het kind staat centraal.
De rapportage biedt leerkrachten, ouders en leerlingen een mogelijkheid tot inzicht in alle aspecten die een rol spelen bij de ontwikkeling van het kind. Elk kind is uniek. Dat is het uitgangspunt van Talenten Kompas. Door de focus op unieke karakteristieken en talenten wordt de leerling bekrachtigd in zijn of haar mogelijkheden.
De afname van Talenten Kompas bestaat uit twee blokken. In het eerste blok maken leerlingen zeven capaciteitentests. In het tweede blok worden drie vragenlijsten ingevuld: een persoonlijkheidsvragenlijst, een affiniteitenvragenlijst en een vragenlijst die de sociaal-emotionele ontwikkeling meet. Dit gebeurt online. Het invullen van de tests en vragenlijsten duurt doorgaans twee ochtenden. De resultaten van de tests en vragenlijsten worden automatisch verwerkt en weergegeven in een rapportage.