Een ijzersterk fundament voor jouw leerlingenKinderen écht functioneel taalvaardig maken, zodat ze goed voorbereid zijn op het vervolgonderwijs en hun deelname aan de maatschappij. Dat is het doel van Pit, de taal- en spellingmethode voor groep 4 t/m 8 van de basisschool. Met deze ijzersterke, beproefde aanpak zorg je voor een stevig taal- en spellingfundament bij iedere leerling. Je onderwijst de juiste basisregels, werkt spelenderwijs aan een moeiteloze toepassing en hebt in elke les aandacht voor woordenschat. Behoefte aan meer? Met de vele differentiatiemogelijkheden en de vakoverstijgende projecten bereid je jouw leerlingen optimaal voor op hun toekomst.
Het Pit-principeHet Pit-principe is een strategische onderwijsvisie voor taal en spelling, gericht op duurzame functionele taalvaardigheid. Pit staat voor planmatig en interactief leren, gericht op transfer.
Planmatig: een planmatige aanpak met heldere leerlijnen en doelen, gebaseerd op de meest recente kern- en tussendoelen.
Interactief: volgens het IGDI-model voor uitvoerend en strategisch handelen, ondersteund door bewegend en spelend leren.
Transfer: leerlingen passen de geleerde kennis en vaardigheden toe binnen en buiten de methode én in hun dagelijkse leven.
Zo zorgt Pit ervoor dat elke leerling groei en succes ervaart op weg naar functionele taalvaardigheid. Maar Pit staat ook voor plezier in taal. Want wie met plezier leert, leert beter! Pit bevat gevarieerde werkvormen, aansprekende verhalen en leuke instructiefilmpjes. Daarnaast besteedt Pit elke week aandacht aan bewegend en spelend leren.
Structuur spellingPit Spelling heeft een jaarprogramma van 30 weken plus 3 herhalingsweken. Elke week is er een dictee, op papier of digitaal. En er is iedere dag de mogelijkheid om lastige woorden bij te houden en te oefenen door middel van flitsen.
Opbouw- Elk blok bestaat uit 5 weken: 4 lesweken en 1 toetsweek
- Elke lesweek heeft 4 lessen van 25 minuten en behandelt 1 woordpakket
- Elke 4e les is een Pitstop-les voor herhaling en toepassing
DifferentiatieMet Pit kun je differentiëren in aanpak, tijd en aanbod. Pit houdt rekening met de meest recente referentieniveaus voor taal.
Gemiddelde, taalsterke en meerbegaafde leerlingen werken in het leerwerkschrift Basis. Taalzwakke leerlingen werken in het leerwerkschrift Maat. Zij werken naar hetzelfde doel toe als de eerstgenoemde groep, maar volgen een andere aanpak. Hierbij is o.a. verlengde instructie uitgewerkt voor de leerkracht, begeleid inoefenen en meer modeling. Daarnaast biedt Pit Pluswerk voor verdieping, waarbij leerlingen taal toepassen in een brede context. Zo bied je als leerkracht altijd de juiste les aan ieder kind, op zijn of haar eigen niveau.
Pit projectenPit biedt de mogelijkheid om te werken met projecten. Dat kunnen leerlingen doen naast hun werk aan duurzame taalvaardigheid. De kinderen werken dan in een Projectportfolio. Voor de leerkracht is er het Projectboek.
Materialen leerlingBij Pit schaf je een pakket aan per leerling, er is keuze uit:
- Leerwerkschrift blok 1 t/m 6: Basis of Maat
- Pluswerk
- Groeiboek
- Toetsen: de dictees (digitaal of op papier)
- Leerlingsoftware
- Projectportfolio (optioneel)
Materialen leerkracht- Handleidingpakket met veel tips voor o.a. transfer, differentiatie, tips voor NT2-leerlingen en combinatiegroepen
- Antwoordboeken
- Projectboek (optioneel)
- Klassenposters
- Online omgeving: de Cockpit, met toegang tot alle materialen, werkvormen, digibordsoftware, video's en animaties, groepsplannen en resultaten